Voorbereiding! - Reisverslag uit Heteren, Nederland van Milan Bos - WaarBenJij.nu Voorbereiding! - Reisverslag uit Heteren, Nederland van Milan Bos - WaarBenJij.nu

Voorbereiding!

Door: Milan

Blijf op de hoogte en volg Milan

31 Juli 2014 | Nederland, Heteren

-Inleidend stukje, spannend!-
Hoi! Ik wil even gauw melden dat ik het idee dat mensen mijn stukken gaan lezen heel eng vind, omdat ik nooit voor publiek geschreven heb en bang ben dat mensen dit slecht vinden of zoiets. Maar toch hoop ik dat jullie (hoe spreek je je lezers aan? Geen idee.) dit enigszins kunnen waarderen, en als dat niet het geval is, waardeer ik het zelf wel. Dan is er in ieder geval iemand die dat doet. Doei!
Reizen. Ik heb het altijd al gewild. Ver weg van alles wat mij bekend is en wat me inmiddels wel verveelt. Weg van alles in Heteren, Nederland, zelfs Europa. Weg. Naar een land, waar ik eigenlijk vrij weinig van weet.

Zuid-Afrika. Wat weet ik daarvan? Apartheid, de verdeeldheid tussen zwart en blank en alles wat daartussen zit, rijkdom en armoede, het Westen in het zuidelijkste puntje van het continent Afrika. Een land vol contrasten. En Mandela natuurlijk, en de natuur. Maar verder… niets.
Vanaf 1 september zal dit anders zijn. Dan zal ik vijf maanden in dit land, waar ik zo nieuwsgierig naar ben, gaan wonen en werken. En ik heb er ongelooflijk veel zin in.
Vanuit mijn studie Hoger Hotelonderwijs aan het Saxion in Apeldoorn ga ik vijf maanden stage lopen in Sibuya Game Reserve (wordt verder genoemd: het hotel, het bedrijf, Sibuya, en meer?), in Kenton-on-Sea (Oostkaap, ‘dichtbij’ Port Elizabeth). In dit blog zal ik degenen die geïnteresseerd zijn bijpraten over mijn ervaringen tijdens deze stage. Daarbij moet ik vermelden dat ik enigszins laks ben en er een redelijke kans bestaat dat ik hier helemaal niet aan toe kom.
Ik wil heel graag iets over mezelf vertellen in deze alinea, zodat het voor jullie handiger is mij gaandeweg te begrijpen. Nu is het geval dat ik dat niet zo goed kan. Ik zit namelijk vol tegenstrijdigheden en contrasten (misschien leg ik mijzelf hiermee al best goed uit, in dat geval: applaus voor mij!). Dus dat sla ik even over.

Praktische info: ik ga dus vijf maanden naar Zuid-Afrika voor een stage, vertrek 31 augustus en kom 3 februari thuis.

Misschien dat er lezers zijn die ook een stage in Zuid-Afrika willen gaan doen, en hen wil ik alvast een enorme hoeveelheid succes en doorzettingsvermogen wensen. Tijdens mijn voorbereidingen heb ik namelijk al enigszins kennisgemaakt met de Zuid-Afrikaanse cultuur. Leuk, zou je misschien denken (en dat is het misschien ergens ver weg ook wel), maar niet altijd.
Ik heb ervoor gekozen om met een exchange visa (bedoeld voor onbetaalde stages) te gaan. Dit is een pittige hoeveelheid werk, en de ambassade is niet altijd even volledig in het verstrekken van informatie over eisen en benodigdheden, waardoor je soms nog wel eens voor verrassingen komt te staan (“ja meneer, op 1 juli zijn onze regels aangescherpt en hebben wij de volgende documenten extra nodig: -gelul over documenten-). Dat is soms best frustrerend. Ik kan je aanraden om bij elke onzekerheid te bellen met de ambassade (natuurlijk alléén tussen 14.00 uur en 16.00 uur, want anders nemen ze niet eens op) want ze wijzen je aanvraag af op elke kleine fout.
Korte samenvatting van benodigdheden het exchange visa: bewijs van inentingen (hepatitis A/B en rabiës), Verklaring Omtrent Gedrag, verklaringen van mijn zorgverzekering, school en het bedrijf, bewijzen van een voldoende som geld op je rekeningen enzovoorts. Het was stom.
Overigens heb ik mijn visumaanvraag 30 juli ingediend en ben ik nog in afwachting van de uitkomst, maar hoogst waarschijnlijk is het goedgekeurd, wat an sich al reden is voor een feestje.
Belangrijk: als je korter dan een bepaald aantal dagen gaat (150? 155? Meer? Ik weet het niet, sorry!), kun je ervoor kiezen om met een toeristenvisum te gaan. Dit is gratis, maar is slechts 90 dagen geldig, waarna je hem moet laten verlengen in het land zelf. Dit leek mij echter teveel gedoe tijdens de stage, vandaar mijn keuze.

TOT ZOVER HET VISUM. Het was een kutwerk. Ja. Ik sta mijzelf toe soms eens te schelden. Dat vind ik fijn en daar voel ik me goed bij. Dus laat me.
Natuurlijk ben ik nu bezig met het echte voorbereiden op de reis, wat me best bevalt. Ik heb namelijk geweldig mooie wandelschoenen van Human Nature (dan ook écht mooi! (Sarcasme)) met bijpassende wandelsokken –zucht- en ga ik een goede fotocamera kopen (tips?). En natuurlijk heb ik een Capitool reisgids Zuid-Afrika, want dat hoort nou eenmaal zo (dat zijn die reisgidsen met die witte kaften die iedereen heeft van elk land waar hij/zij heengaat. Jij niet? Shame on you). Dat is het natuurlijk nog lang niet, maar het is voor mijzelf ook nog niet zo duidelijk wat ik precies ga kopen. Ik weet wel dat ik mijn stage als excuus ga gebruiken om extra vaak naar de stad te gaan. Want dat is leuk.

Reizen! Ik heb er zin in. Heel veel! Ik kan niet wachten om alleen het avontuur aan te gaan en mezelf te ontwikkelen. Ik heb daar in Nederland nog best vaak moeite mee omdat ik me vaak heel afhankelijk opstel van anderen. Dat is niet zo goed. Ik ga zoveel leren, zoveel beleven, zoveel meemaken en ik heb er zo FUCKING veel zin in!
Tot snel!

  • 30 Augustus 2014 - 11:18

    Margreet:

    Lees vandaag je eerste twee verhalen van je blog. Mocht je nog twijfelen of het leuk is om te lezen........ Niet doen! Ik geniet ervan en hoop dat je je laksheid enigszins in de hand kunt houden om ons regelmatig van een verhaalt te voorzien! Ik ga ze trouw lezen dat weet ik wel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milan

Actief sinds 17 Juni 2014
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 3036

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 02 Februari 2015

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: